Meg kell védenünk a magyar vasutat!

Bánki Erik fideszes EP-képviselő tegnap este Strasbourgban, az európai vasutak jövőbeli működését átfogóan szabályozó IV. vasúti csomag plenáris vitájában keményen kiállt a MÁV és a GYSEV, valamint a hozzánk hasonló adottságokkal rendelkező országok vasúttársaságainak érdekei mellett. Kérte az uniós honatyákat, hogy támogassák módosító indítványait, amelyek megfelelő önállóságot és rugalmasságot biztosítanak a tagállamoknak vasúti szektoruk struktúrájának átalakításakor.

A sorban immár negyedik uniós jogszabálycsomag fő célja, hogy a nemzeti piacok megnyitásával a vasutat uniós szinten még versenyképesebbé és átjárhatóbbá, a polgárok számára pedig vonzóbbá tegye. Az új szabályok ennek érdekében növelnék a szolgáltatók közötti versenyt és közös rendszert vezetnének be a vonatok minősítésére.
 
A hat jogszabályt magába foglaló tervezet magyar szempontból legfontosabb része a vasúti infrastruktúra irányítása terén bevezetné a pályaműködtetés és a szállítási tevékenységek teljes intézményi elkülönítését. Az Európai Bizottság érvelése szerint ugyanis az uniós vasúti piac teljes potenciáljának felszabadítását gátolja, hogy a pályahálózat-működtetők – intézményi kötöttségük miatt – nem mindig reagálnak a piacok igényeire és korlátok közé szorítják ezzel az egész ágazat teljesítményét.
 
Bánki Erik plenáris felszólalásában hangsúlyozta, hogy ezen alapelvet önmagában elfogadja, fontos kérdésnek tartja ugyanakkor a gazdaságosság és az ésszerűség feltételeinek biztosítását. Magyarország két vasúttársaságát példaként említve rámutatott, hogy a szétválasztás főszabálya alól rugalmas kivételeket kell a rendszerbe építeni. A MÁV, a korábbi szocialista nagyvállalat utódcége esetében, amely a magyarországi vonalak döntő hányadát üzemelteti, a strukturális átalakítást számos öröklött tényező hátráltatja, késlelteti, míg a jóval kisebb GYSEV-nél üzemgazdaságossági szempontok miatt rendkívül hátrányos lenne külön menedzsmentet és külön szolgáltatásokat működtetni.
 
Kiemelte, hogy ezek a problémák nem egyediek Magyarország vonatkozásában, ezért módosító indítványt terjesztettek be más képviselőkkel, annak érdekében, hogy az érintett társaságok működési feltételei ne lehetetlenülhessenek el. Ennek alapvető feltétele, hogy a tagállamok továbbra is átgondolhassák a működő vasúti szektor struktúráját, szükség esetén azon saját hatáskörben változtathassanak, akár más modellre is áttérhessenek.