Egyéb

Nyomás a MÁV-on: bővülnek az utasjogok

Nyomás a MÁV-on: bővülnek az utasjogok

2009. 12. 07.

Cél a vasúti személyszállítási szolgáltatások minőségének és eredményességének javítása annak érdekében, hogy a vasúti szállítás aránya az egyéb szállítási módokhoz képest növekedjen – így hangzik a december 3-tól életbe lépő utasjogi rendelet fő passzusa.
Ennek tükrében számtalan új jog illeti meg a vonattal közlekedőket, így például a széleskörű tájékoztatáshoz való jog, mind az utazás teljes időtartama alatt, mind pedig azt megelőzően.
Az új szabályozás leszögezi azt is, hogy a fogyatékkal élő utasoknak a többi polgárhoz hasonló lehetőségeket kell biztosítani a teljes vasúti közlekedés alatt. Őket is megilleti a szabad mozgáshoz, a választás szabadságához és a diszkriminációmentes bánásmódhoz való jog. A vak vagy siket utasok megfelelő tájékoztatása érdekében hangjelző, illetve vizuális rendszereket kell használni.

„A fogyatékkal élő és a csökkent mozgásképességű személyek számára lehetővé kell tenni, hogy a menetjegyeket a vonaton többletköltség nélkül vásárolják meg” – hangsúlyozza továbbá a szöveg.

A jogszabály rendelkezik az esetleges kártérítésekről is: eszerint a vasúttársaságokat kötelezni kell arra, hogy baleset esetén az utasokkal szembeni felelősségükre vonatkozó biztosítással rendelkezzenek. Az europolitics szerint halálos baleset esetén a kártérítés minimális összege (utasonként) elérheti 21 ezer eurót. Elveszett vagy megrongálódott csomag esetén a pórul járt utasok (csomagonként) akár 1,285 euró kártérítésre is igényt tarthatnak.
Az új szabályozás mindemellett arra kötelezi a vasúttársaságokat, hogy késés vagy vonatkimaradás esetén kártalanítsák az utasokat.
Mindez azonban nem jelenti, hogy azok az utasok, akiknek a vonata legalább egy órát késik, mostantól automatikusan jogosultak lesznek a kártérítésre. A rendelet ugyanis lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy – a belföldi vonalak esetében – bizonyos rendelkezések alól átmeneti mentességet kérjenek, amiről értesíteniük kell a Bizottságot is. A derogáció legfeljebb öt évig tarthat, ám ennek időtartama kétszer meghosszabbítható.

Nem volt rest a Magyar Államvasutak Zrt. sem, és internetes portálján tájékoztatta az utazóközönséget a december 3-tól életbe lépő utasjogi rendeletről. Hiába azonban az új európai jogszabály, mely emelné a vasúti szolgáltatás színvonalát, ha azt nem tartják be. Megnéztük hogyan állunk az utasjogok terén.
Szemben a rendelet vasútfejlesztő céljaival, Magyarországon a szaktárca 2010-től 33 vasúti vonalon nem kíván megrendelést adni közösségi személyszállításra a MÁV-nak. A döntés mintegy 1000 kilométeres pályaszakaszt érint.

  • December 13-tól, a 2009/2010-es vasúti menetrend életbelépésétől Dunaújvárosból például     nem lehet majd eljutni vasúton Paksra, mert a Mezőfalva-elágazás – Paks közötti szakaszra     is lakat került.
  • Az utazószemélyzetnek a feláras és nemzetközi vonaton rendelkezésre álló technikai eszközökkel, ezek hiányában élőszóban az alábbi információkról kell tájékoztatást adnia: a következő megállási hely, a vonat késésének mértéke, a vonaton található szolgáltatások, csatlakozási lehetőségek, biztonsági és üzembiztonsági kérdések.
    (Budapesten a Keleti pályaudvaron azonban több, mint egy hete nem működik a vizuális     utastájékoztató berendezés.)
  • Várhatóan 15 százalékkal emelkednek jövőre a vasúti menetjegyárak, a bérletekért pedig 10 százalékkal kell majd többet fizetni.

A december 3-tól életbe lépő utasjogi rendelet kapcsán a tagországok dönthetnek úgy is, hogy a szabályozást nem alkalmazzák a regionális, városi és külvárosi vasúti szolgáltatások terén. Így például az, hogy a nap mint nap vonattal ingázók élvezhetik-e a rendeletből fakadó új jogaikat, teljes mértékben a tagállamok döntésétől függ – mint az a hazai vasúti közlekedés alakulásán is látszik.
A tagállamok ugyanígy átmeneti mentességet kérhetnek a késések vagy kimaradások esetén fizetendő kártérítések alól, de derogáció kérhető olyan rendelkezések teljesítése alól is, amelyek például a biciklik befogadására és így szállítására köteleznék a vonatokat, vagy amelyek megkönnyítenék a kerekesszékesek eljutását az állomásra vagy a peronra.

Bruxinfó/Kosaadam.hu

Kapcsolódó rendeletek:

www.mav-start.hu/res/1371_2007_utasjogi_rendelet.pdf

www.mav-start.hu/res/271-2009_korm_rendelet-1.pdf