Olcsóbb és jobb minőségű légi szolgáltatást az európai polgároknak!

Tegnap este az Európai Parlament elsöprő többséggel fogadta el az egységes európai égboltra vonatkozó jogszabályok végrehajtásáról szóló jelentést. Bánki Erik fideszes európai parlamenti képviselő a témáról szóló parlamenti vitában kiemelte: a vonatkozó uniós jogszabályok határidőre történő tagállami végrehajtása kiemelten fontos feladat, hiszen az európai szinten hatékonyabb légiforgalmi irányítási rendszer megteremtése jelentős gazdasági többletet és környezeti megtakarításokat eredményez, valamint számos új munkahelyet teremt.

 

Az Európai Bizottság becslései szerint az új generációs európai légiforgalmi szolgáltatási rendszer időben történő kiépítése és a funkcionális légtérblokkok (országhatároktól független repülési régiók) kialakítása a 2013-2030 közötti időszakban az EU GDP-jét 419 milliárd euróval növelné, 328 ezer munkahelyet teremtene és 50 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülne kibocsátásra. A légi szolgáltatást igénybe vevő utasok is jobban járnak majd, hiszen az új struktúrának köszönhetően a repülési idők rövidülnek, a késedelmes és törölt járatok száma 50%-kal lenne kevesebb, valamint a repülőjegyek ára is csökkenne a régiónként összehangolt és optimalizált légiforgalmi irányításnak köszönhetően – mutatott rá a néppárti politikus.

A fideszes EP-képviselő felszólalásában hangsúlyozta, hogy a légiközlekedés és a légiforgalmi irányítás biztonsága nem veszélyeztethető a gazdasági nehézségek miatt. A speciális tudással rendelkező munkaerő költsége relatív alacsony szintjének további csökkentése ugyanis ösztönzőleg hathat az elvándorlásra a magasabb keresetet biztosító államok felé. Mivel a magyar  légiforgalmi irányító, a HungaroControl már jelenleg is jóval az uniós átlagárak alatt szolgáltat, elfogadhatatlan esetünkben olyan arányú takarékossági és reform-intézkedéseket kérni, mint a nagyobb pénzügyi mozgástérrel rendelkező nyugati felektől, amelyek akár a repülésbiztonság szintjének romlásával, akár a szakképzett munkaerő bérének csökkentésével jár – zárta felszólalását Bánki Erik.

Háttér: Az európai légi navigáció hatékonyságát és versenyképességét előirányzó egységes európai égboltról szóló, 2004-ben elfogadott uniós jogszabály keretében a jelenleg még országhatárok mentén tagolt légteret a korábbinál nagyobb és hatékonyabban működő regionális egységekbe szervezik, ami a repülési útvonalak lerövidülését és így gazdaságosabbá válását hozza magával. A regionális egységek (funkcionális légtérblokkok) kialakításának határideje 2012. december 4.